Οι αλλαγές της κυβέρνησης στην «κυβερνησιμότητα» των Δήμων.

0

Την άποψη του Δημοτικού Συμβούλου και προέδρου του ΠΑΟΔΑΠ κ. Σωτήρη Παπαμιχαήλ για τις παρεμβάσεις της νέας κυβέρνησης σε ό,τι αφορά την κυβερνησιμόητα των Δήμων λάβαμε και αναδημοσιεύουμε αυτούσια:

«Το νομοσχέδιο για την κυβερνησιμότητα των δήμων και λοιπές διατάξεις έχει ήδη αναρτηθεί στο opengov. Θα παραμείνει για διαβούλευση τις επόμενες ημέρες. Θα κατατεθεί στη Βουλή την Παρασκευή. Θα συζητηθεί στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή με τη διαδικασία του επείγοντος τη Δευτέρα και την Τρίτη. Στην ολομέλεια θα συζητηθεί την προσεχή Τετάρτη και Πέμπτη».

Με αυτή την αυστηρή λιτότητα του επείγοντος νομοσχεδίου, η νέα κυβέρνηση ανήγγειλε την Τρίτη 30 Ιουλίου τις αλλαγές που σχεδιάζει.

«Ο Υπουργός Εσωτερικών θέτει από την Τρίτη, 30-7-2019 και ώρα 20:45’, σε δημόσια διαβούλευση, το σχέδιο νόμου «Επείγουσες διατάξεις των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών, Ψηφιακής Ανασυγκρότησης και Τουρισμού και διατάξεις για την ψηφιακή πολιτική, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών», με το οποίο εισάγονται ρυθμίσεις για την άμεση αντιμετώπιση επειγόντων θεμάτων, όπως ενδεικτικά θέματα εκπαίδευσης, κυβερνησιμότητας των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, τροποποιήσεις των κωδίκων του ποινικού δικαίου, καθώς και θέματα ψηφιακής πολιτικής, και καλεί κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει, καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του σχεδίου.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει από την Τρίτη, 30-7-2019 και ώρα 20:45 έως την Παρασκευή 2-8-2019 και ώρα 12.00».

Με αυτό τον τρόπο η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) αλλά και ο νομικός κόσμος της χώρας πληροφορήθηκε τις προτεινόμενες αλλαγές στα ανωτέρω (ΤΑ, ΑΕΙ, ΠΚ, ΚΠΟΙΝΔ) και οι πολίτες εκλήθησαν να συμμετάσχουν στο διάλογο, ηλεκτρονικά, για 63 ωρες και 15 λεπτά, περιλαμβανομένων των νυκτών του τέλους Ιουλίου αρχών Αυγούστου.

Πράγματι, το νομοσχέδιο κατετέθη στη Βουλή την Παρασκευή 2 Αυγούστου το απόγευμα και σύμφωνα με την Εκθεση Δημόσιας Διαβούλευσης, το νομοσχέδιο των 308 σελίδων και 108 αρθρων ελαβε 68 σχόλια, πολλά των οποίων περιείχαν μόνο τη διαμαρτυρία για την μη διάθεση επαρκούς χρόνου διαβούλευσης.

Συνεπώς, πρέπει να επισημάνουμε ορισμένα σημεία.

Η «απλή αναλογική των υπολοίπων», όπως ορίζεται το εκλογικό σύστημα, το οποίο εφαρμόσθηκε για πρώτη φορά στις αυτοδιοικητικές εκλογές το 2019, αλλά και -σύμφωνα με την Αιτιολογική Εκθεση του ν/σ Θεοδωρικάκου- «..το σύνολο των διατάξεων του ν.4555/2018 (σσ. ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1) δημιουργεί μία πρωτοφανή ανακολουθία μεταξύ της εκπεφρασμένης λαϊκής βούλησης στο πρόσωπο του εκλεγμένου δημάρχου και της κατανομής των εδρών στα οικεία συμβούλια, καθιστώντας τον αιρετό αρχοντα ερμαιο μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και .. εργαλειοποιώντας την ΤΑ στα πλαίσια παρωχημένων κομματικών αντιλήψεων.. η αδυναμία λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών ακυρώνει .. την συνταγματική επιταγή για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων».

Αλλά, οι λογικές ανακολουθίες είναι οφθαλμοφανείς.

Εάν (πρόκειται να) εχουν ετσι τα πράγματα, δηλαδή η συγκρότηση δημοτικών πλειοψηφιών να μην προκύπτει από τη συνεννόηση, τη συναντίληψη και τη συναίνεση -και όχι κατ΄ ανάγκην τη συνδιοίκηση- που επιβάλλει η δίκαιη και αναλογική αποτύπωση των ψήφων των πολιτών σε εδρες, αλλά αντιθέτως κινητήριο μοχλό πρόκειται να αποτελέσουν οι σκοπιμότητες και οι κομματικές αντιλήψεις, «παρωχημένες» μάλιστα (sic), αφενός αναρωτιέται κανείς για το εύρος της υποτιμητικής εικόνας που εχουν σχηματίσει οι κυβερνώντες για το πολιτικό προσωπικό της ΤΑ, αφετέρου αναρωτιέται κανείς για ποιο λόγο προχωρούν σε «δίκη πρόθεσης» ως προς τη συγκρότηση πλειοψηφιών.

Τέλος αναρωτιέται κανείς γιατί αυτό που κατά κόρον ισχύει στην κεντρική πολιτική σκηνή, κακώς ισχύει –αν ισχύει- στην ΤΑ ? Δηλαδή, οι διδάσκοντες τον κατ΄ αυτούς αρνητικό κομματισμό στην Τ.Α. «κατηγορούν» για κομματισμό τους μαθητές τους, ωσάν τα πολιτικά κόμματα, που οι κυβερνώντες υπηρετούν, να είναι απόβλητα και όχι θεσμικοί πυλώνες της Δημοκρατίας.

Ειδική προσοχή χρειάζεται και η διατύπωση περί «..αδυναμίας λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών..», στην οποία θα επανέλθουμε.

Αρα, η προσπάθεια να επιλυθούν προβλήματα προτού αυτά προκύψουν είναι αξιέπαινη μεν, λόγω διορατικότητος, αλλά πρωθύστερη. Θεωρεί ως δεδομένο (αδυναμία διοίκησης) κάτι που δεν εχει επέλθει.

Ιδίως ερχεται σε πλήρη και καταφανή αντίθεση με διακηρύξεις –προεκλογικές κυρίως- περί ανάγκης ευρύτερων συναινέσεων. Στο μέτρο που αποκλείονται οι τοπικές συναινέσεις, με ποια αξιοπιστία διακηρύσσεται η ανάγκη ευρύτερων και δη «εθνικών» συναινέσεων?

Κι ακόμα περισσότερο, με ποια λογική προβλέπονται ερμαια, εργαλεία και αδυναμίες διοίκησης στην ΤΑ λόγω της απλής αναλογικής, όταν η χώρα από τον Νοέμβριο 2011 εως και τον Ιούλιο 2019, κυβερνήθηκε πολυκομματικά και σταθερά, με το νυν κυβερνών κόμμα (ΝΔ) να πρωταγωνιστεί (2011-2015).

Και τώρα επί των ρυθμίσεων.

1. ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ. Με το αρ.1 του ν/σ καταργείται το δικαίωμα των δημοτικών παρατάξεων σε μεταξύ τους συνένωση και σχηματισμό νέας και ενιαίας. Εκτός εάν συμμετέχει η παράταξη του Δημάρχου.

Δηλαδή, οι παρατάξεις χωρίζονται σε συμπολιτευόμενες και αντιπολιτευόμενες με νέο τρόπο, αφού μόνο σύμπραξη της παράταξης Ζορμπά με άλλη νοείται. Καμία άλλη σύμπραξη. Συνεπώς, ενδυναμώνεται –δυνητικά- η συμπολίτευση, αφού θα υπάρχει ισχυρό κίνητρο συνένωσης παρατάξεων και δημιουργίας νέας, η διοίκηση του Δήμου, και αποδυναμώνεται η αντιπολίτευση, αφού το αντίστοιχο δικαίωμα καταργείται.

Με δεδομένο δε ότι πολλοί δήμαρχοι πρόσκεινται (sic) στο νυν κυβερνών κόμμα και με δεδομένο ότι υπήρξαν πολλοί δημοτικοί συνδυασμοί προερχόμενοι και εκπροσωπούντες το χώρο αυτό, γίνεται προσπάθεια συνένωσης των αυτοδιοικητικών δυνάμεων του νυν κυβερνώντος κόμματος.

Συνεπώς, οι παρατάξεις των κκ Ζορμπά και Οικονόμου θα κληθούν να συμπράξουν και πλέον η νέα παράταξη θα διαθέτει (9+5=) 14 εδρες στο δημοτικό συμβούλιο, ητοι θα διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία, η οποία κατά περίπτωση μπορεί να καθίσταται και απόλυτη, αφού απαρτία επί των 33 μελών του δημοτικού συμβουλίου σχηματίζεται με 17 παρόντες και επί των (αρχικώς) παρόντων υπολογίζονται οι πλειοψηφίες και λαμβάνονται οι αποφάσεις.

2. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ. Με το αρ.2 του ν/σ αλλάζει ο αριθμός των μελών των Επιτροπών.

Στο Δήμο μας από 11μελείς (Δήμαρχος, 2 Αντιδήμαρχοι και 8 μέλη) θα γίνουν 9μελείς, Ετσι, πλέον δεν θα συμμετέχουν με ψήφο δύο παρατάξεις (ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ και ΜΙΑ ΓΕΝΙΑ ΜΠΡΟΣΤΑ), αλλά στη σύνθεση των Επιτροπών, με τα νυν δεδομένα, θα συμμετέχουν ο κ.Ζορμπάς, 2 αντιδήμαρχοι, 2 σύμβουλοι της παράταξης του, 2 σύμβουλοι από τη ΝΙΚΗ και από ενας σύμβουλος από τις παρατάξεις ΝΕΑ ΑΡΧΗ και ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ.

Ετσι, ο Δήμαρχος θα διαθέτει πλειοψηφία (5/9), ενώ στην 11 μελή σύνθεση δεν διέθετε (5/11), ώστε θα αναζητούσε συγκλίσεις.

Επισημαίνεται ότι με το αρ.3 οι αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής διευρύνονται και συνεπώς πολλά θέματα, τα οποία ανήκαν στην υλη του Δημοτικού Συμβουλίου μετακινούνται στην Επιτροπή, χωρίς τους ορους δημοσίου διαλόγου και ελέγχου που διασφαλίζουν οι ανοικτές συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.

3. ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΙ. Στο Δήμο μας προβλέπονται εως 6. Η θητεία μειώνεται κατά ένα ετος και από κατελάχιστον διετής γίνεται ετήσια.

Σε ο,τι δε αφορά τους συμβούλους που μπορούν να καλύψουν το αξίωμα του αντιδημάρχου, αυτοί μπορούν να προέρχονται και από άλλη δημοτική παράταξη, αρκεί να εγκριθεί από την παράταξη αυτή. Όμως, στο σ/ν προβλέπεται ότι αντιδήμαρχος που ανεξαρτητοποιείται ή διαγράφεται, εκπίπτει αυτοδικαίως από το αξίωμα του.

4. ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ. Με το αρ.6 προβλέπεται ότι τα 3/5 των αιρετών μελών προέρχονται από την παράταξη του Δημάρχου και τα 2/5 από τις λοιπές.

Συνεπώς, εάν η διατύπωση του νόμου «..ορισμός αιρετών μελών» αναφέρεται σε δημοτικούς συμβούλους, στον ΠΑΟΔΑΠ από τους 6 χάνει έναν η αντιπολίτευση , αφού η αναλογία ηταν 3/3 και γίνεται 4/2, ενώ στους ΠΑΙΣΔΑΠ δεν αλλάζει η σύνθεση 3/2..

Σημειώνεται ότι ο ν.4555/2018 προέβλεπε ότι για την δημοτική περίοδο 2019-2013 το δημοτικό συμβούλιο θα οριζε το σύνολο των μελών χωρίς αναλογία πλειοψηφίας μειοψηφίας.

Αυτά προς το παρόν.-

Σωτήρης Αν. Παπαπμιχαήλ
Δικηγόρου ΑΠ
Δημοτικού Συμβούλου Αγίας Παρασκευής
ΝΙΚΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Απάντηση